HOME
OFFICE, ÉS EL FUTUR?
Sovint l’actualitat se’ns
emporta. Per això, avui m’agradaria fer-vos una aproximació al concepte de
“home office”, el tant repetit darrerament, “teletreball”
Com diu la pàgina del
SOC el teletreball és “un nou
sistema d'organització del treball en què la persona treballadora desenvolupa
una part important de la seva feina fora de l'empresa i per mitjans telemàtics”.
Es tracta d’un nou sistema organitzatiu de
treball. Un nou paradigma de feina que difumina els clàssics elements que
emmarcaven el nostre quefer professional: una empresa física on desenvolupar la
tasca professional per la que estàvem contractats, amb els companys/es i els
caps sota la mateixa teulada.
Si bé el teletreball, la darrera dècada, anava guanyant
adeptes lentament, ha estat el confinament per la pandèmica de la Covid-19 la
que ha fet esclatar-ne la “popularitat”, això sí, per pura necessitat. Cap
sector productiu o acadèmic se n’ha pogut lliurar, en major o menor mesura...
Centenars de milers de treballadors i treballadores de
l’estat ens hem vist abocats, d’avui per demà, a reinventar.-nos i adoptar
aquesta metodologia de treball, cosa no sempre fàcil ni evident.
Com totes les coses de la vida, el teletreball té dues cares.
En aquest article intentarem aportar llums i ombres al respecte i oferir
algunes idees per minimitzar-ne el “costat fosc”.
Podem afirmar que assistim a un canvi d’era pel que fa a les
relacions laborals i sindicals. Vull pensar que aquest nou paradigma del que
parlava més amunt és una oportunitat de millora i progrés, però caldrà que tots
els agents implicats (legisladors, sindicats, treballadors, patronals) estiguin
a l’alçada i no s’aprofitin de la nova conjuntura per debilitar els nostres
drets laborals i sindicals si, com sembla, continuem teletreballant en el
futur.
El teletreball és, també, un canvi cultural. El món gira molt
ràpid i en l’horitzó 2030, pel que fa a les relacions laborals, poques coses
que fins ara han estat sòlides ho continuaran essent... Repensar el sistema
esdevé clau. No us penséssiu pas que amb el modest, poc ambiciós i tardà Decret
28/2020 de 22 de setembre de treball a distància, la feina està feta. Ni molt
menys!
El primer que cal fer és trencar tabús empresarials.
Si bé pot ser cert que el teletreball dificulta la creativitat i la innovació,
moltes empreses completament digitals demostren que hi ha alternatives en les que el teletreball i la I+D i la productivitat
van juntes. Cal que les empreses repensin els seus models productius i
relacionals per potenciar els resultats de la mà dels avantatges que el
treballa distància pot aportar.
El segons és analitzar, un per un, els perfils
professionals, tendir vers models híbrids, presencials i de teletreball,
en diferents percentatges en funció de les característiques de cada lloc de
feina i de cada persona. Cal defugir aquella estesa idea que, en el teletreball,
o és tot o és res. La hibridació aporta coherència i resultats.
Cal digitalitzar, d’una per totes i com més aviat millor, els
processos productius de les empreses per treure tot el suc del teletreball. La
normativa espanyola que fixa que, si se supera el 30% de la jornada a
distància, cal complir un llarg seguit de requisits pot suposar, en aquest
punt, una llosa que freni la desitjable i necessària expansió del “home
office”.
Avantatges i inconvenients
Entre els avantatges en destacaria la possibilitat de
conciliar la vida laboral i professional molt millor; l’estalvi en temps, risc
i diners que tot desplaçament suposa; la flexibilitat horària que evita la
rigidesa de jornades immutables a l’oficina. Per a l’empresa suposa facilitar
la contractació (per exemple, la mobilitat geogràfica de les noves generacions supera
en escreix la dels seus pares i fa que cerquin perfils professionals propers al
teletreball que els permeti treballar des d’arreu), redueix els retards i
l’absentisme, pot significar interessants reduccions de costos laborals (menys
lloguers, per exemple), integra millor els treballadors discapacitats a
l’empresa, fa que el teletreballador/a se senti valorat i, per tant, augmenti
la seva productivitat i, per acabar, fidelitza els treballadors/es.
Entre els inconvenients en destacaria el risc
d’aïllament, sobretot de treballadors/es sols, que es pot minimitzar fent
hibridacions de jornades i permetent a l’assalariat/da reconnectar amb
l’empresa.
El perfil del bon teletreballador no és universal: cal ser
rigorós, flexible, autònom, saber espavilar-se sol/a, disposar d’una bona capacitat
de concentració i amb un entorn familiar afavoridor, ser capaç de dissociar la
seva vida professional de la seva esfera familiar i personal.
Per a l’empresa, dirigir els equips des de la distància és
una dificultat sobrevinguda.
I, per acabar, suposa un risc afegit de seguretat per a
l’empresari/a (dificulta la gestió de les encriptacions, dels antivirus, dels
tallafocs...)
Alguns consells a tenir en compte
1.
Cal
establir rutines i horaris i seguir-los fil per randa: començar i acabar a la
mateixa hora, fixant algunes pauses, curtes però necessàries
2.
Fer
entendre als altres membres de la família que esteu treballant i que, per tant,
cal ser respectat: silencis, no interrupcions...
3.
Si no en
disposes d’un, crea el teu despatx: taula, llum, ordinador... En un espai on
puguis isolar-te quan sigui necessari.
4.
Evita
anar en pijama tot el dia. El vestir “bé” pot esdevenir clau.
5.
Tingues
cura de l’ergonomia postural. Ull a la teva salut laboral i personal.
6.
Continua
en contacte amb el teu equip de treball. Compartint els aspectes i continguts
clau de la feina que desenvolupes. Sentir-se membre d’un equip és quelcom essencial.
7.
Pacta
horaris de treball amb companys i companyes. Evita allargar la jornada. No
acceptis rebre missatges i correus fora d’hores.
8.
Imposa’t
un estil de vida en que sortir a la llum (sol, vitamina D...) sigui
inexcusable. Fes esport, camina, fes rutines d’estiraments i una vida activa a
l’aire lliure.
9.
Allunya’t
de la nevera. Evita les ansietats que dinamiten les dietes i el teu pes!
10.
Fes
valdre els teus drets laborals i sindicals, que la distància no freni els teus
drets com a treballador/a. Participa activament, vota a les eleccions sindicals.
Recorda que tens els mateixos drets que a l’oficina. Exigeix-los!
11.
Tens dret
a la desconnexió digital. Un cop enllestida la feina, apaga tots els aparells
digitals. Vespres i caps de setmana, deixa descansar els ulls, el cervell i
l’esperit...
August Lorente
i Tibau
Permanent d’Educació d’UGT al Baix
Llobregat
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada